W.J. Maryson – Onmagiër -2: De kloven van Lan-Gyt

Maryson_Onmagier2Uitgeverij: Meulenhoff
Aantal blz.: 416
ISBN 90- 225 3402 2

In 1998 las ik mijn eerste boek van W.J. Maryson: Sperling, boek 1 uit de Meestermagiërserie. Ik was gelijk ‘verkocht’. Deze serie bestond uit 6 delen en was zeer succesvol te noemen. Ook op het internet leeft de Mees-termagiërserie zeer sterk. W.J. Maryson (in het dagelijks leven beter bekend als Wim Stolk) had ooit eens laten vallen dat er een verhaal achter het verhaal zat. Dit resulteerde erin dat een groep mensen tot op de dag van van-daag aan het puzzelen is om dit verhaal ‘boven tafel’ te krijgen. Zij worden hierin regelmatig gesteund door Ma-ryson met hints en verdekte toespelingen. Inmiddels is Maryson begonnen aan een nieuwe serie, Onmagiër, een trilogie. De kloven van Lan-Gyt is het 2e deel en het puzzelen is dus alweer in alle heftigheid begonnen.

In het eerste deel (De torens van Romander) maakten we kennis met Lethe, een jongen zonder enig talent voor magie. Hij was de eerste sinds jaren die zonder dit talent op het tovenaarseiland Loh werd geboren.
Het keizerrijk waarin Lethe woont wordt bedreigd door een groot gevaar: de kleurloze magie. Deze kleurloze magie zorgt ervoor dat eilanden binnen enkele uren verbrokkelen en in de zee verdwijnen. Doordat Lethe wel degelijk over een talent blijkt te beschikken, lijkt hij de aangewezen persoon om de oorsprong van de kleurloze magie te ontrafelen. Samen met hoogmyster Matei, Pit, Llanfereit en nog een aantal anderen vertrekt hij in De Koene Kliever van kapitein Wigbold. Na een aantal omzwervingen komen ze aan op het eiland Lan-Gyt. Hier ontmoet Lethe een geheimzinnige magiër. In de mysterieuze Kloven ontdekt Lethe eindelijk de aard van zijn onmagie. Ondertussen smeden vijanden in het paleis Kryst Valaere een onzalig verbond…..

Een spannend geschreven boek met goed uitgewerkte karakters en verhaallijnen vol raadsels en mysteries met een spannend einde (een zogenaamde ‘cliffhanger’), geschreven door een voor zijn fans zeer toegankelijke Nederlandse auteur.
Een must voor de fantasyliefhebbers en zeer zeker diegenen die ook van puzzelen houden! Meepuzzelen met de anderen en proberen de link te vinden tussen de Meestermagiërserie en de Onmagiër-trilogie? Surf dan eens naar www.meestermagier.com/forum.
Het 3e (slot-)deel van deze trilogie wordt begin 2004 verwacht. Lees voor een voorproefje van deel 3 de laatste editie van het blad Warp.