Terry Brooks De reis van de Jerle Shannara, boek 3: De schaduw van Shannara (The Voyage of the Jerle Shannara: Morgawr)

Brooks-Terry-SchaduwvanShannaraUitgever: Uitgeverij M
Waardering: 7
Aantal pagina’s: 352
ISBN: 90 225 3819 2

Fantasyauteur Terry Brooks schreef tot nu toe veertien boeken over Shannara. De schaduw van Shannara, het slotdeel van de trilogie De reis van de Jerle Shannara, is het elfde boek uit deze serie dat in Nederland is verschenen. Geen hoogstaande literatuur, maar een vlot geschreven en goed leesbare trilogie. Prima leesvoer om een aantal uurtjes lekker mee te relaxen.

De reis van de Jerle Shannara beschrijft de avonturen van Loper Boh en zijn gezelschap, tijdens hun zoektocht naar een grote magische schat die verborgen zou liggen op een afgelegen eiland in de Blauwe Deler. Hun supersnelle en wendbare luchtship “Jerle Shannara” wordt achtervolgd door “De Zwarte Maaizeis”, het luchtschip van de machtige Ilseheks Grianne. Loper Boh heeft in de catabomben van Kastellaber afgerekend met de Kolos. De magische boeken en hun inhoud zijn verloren gegaan en Loper raakt dodelijk gewond. Toch weet hij Grianne, over te halen zich bloot te stellen aan de magische krachten van het Zwaard van Shannara. Ze ontdekt dat Morgawr, haar mentor, haar jaren voor de gek heeft gehouden en raakt door de schok in een soort trance. Bek en de Truls Rohk ontfermen zich over haar. Samen met de overige overlevenden van de Jerle Shannara vluchten ze naar het eiland Stankoord in de hoop de vloot oorlogsschepen van Morgawr te ontlopen. Ontwaakt Grianne op tijd uit het haar trance en kan zij een leven van misdaden weer goed maken?

Na het uitlezen van dit laatste deel heb je toch het gevoel dat het verhaal nog lang niet af is, er zijn toch nog een fiks aantal losse eindjes over. Maar misschien wordt dat gevoel weggenomen in de (nog niet vertaalde) volgende serie over Shannara: High Druid of Shannara.