Scott Lynch – De Leugens van Lock Lamora

Cover Scott Lynch - De leugens van Lock LamorraUitgeverij: Uitgeverij M
Waardering: 8
Aantal pagina’s: 512
ISBN: 9022544095

De leugens van Lock Lamora, het debuut van de Amerikaanse auteur Scott Lynch (1978). Beter gezegd: het debuut van wederom een fantasyserie: The Gentlemen Bastards. Het lijkt wel of de hedendaagse fantasyschrijvers het (bijna) niet meer in één boek kunnen vertellen?!

Camorr: een stadstaat op een andere wereld, in een andere tijd. Gebouwd van Oud Glas door een ras dat niemand zich meer herinnert. Met opzichtige kasteeltorens, smerige kanalen, overbevolkte begraafplaatsen en duistere achterbuurten. De sfeer van het Londen van Charles Dickens (Oliver Twist), maar dan gesitueerd in het Venetië van die tijd. Hier leeft Locke Lamora, beter bekend als de Doorn van Carmorr. Leider van het kleinste dievengilde in de stad: het Gentlemen Gajes. Een groepje dieven, zwaardvechters en zwendelaars die op het punt staan de slag van hun leven te slaan. Ze stelen van de rijken, maar geven niets aan de armen. Die moeten maar voor zichzelf gaan stelen.

Kortom: een schelmenroman in fantasysetting. Een boek vol humor, actie en spanning; over vriendschap, macht en wraak. In tussenhoofdstukken leer je Locke Lamora kennen vanaf zijn jeugd en begin je te begrijpen waarom hij is zoals hij is.
Een paar minpuntjes. Het heeft een verschrikkelijk lelijke cover. Het boek spiegelt je tegemoet. De covertekst is hierdoor zeer slecht te lezen. En dan staat er op zowel de voorzijde als achterzijde een aanbevelingstekst van George R.R. Martin. Heren uitgevers/ontwerpers, moet dit nu echt op beide kanten? Alleen aan de achterzijde is echt voldoende. Jammer!

Ondanks de opmerkingen over de cover: De Leugens van Locke Lamora is een boek dat je snel in zijn greep krijgt en eigenlijk niet weg wilt en kunt leggen: het moet in één ruk uitgelezen worden. Aanrader!