Peter S. Beagle – De laatste eenhoorn / Twee Harten

beagle-peter-s-delaatsteeenhoornUitgever: De Vliegende Hollander
Waardering: 7
Aantal pagina’s: 272
ISBN: 978 90 495 0051 1

De in California wonende Peter S. Beagle schreef het scenario voor de tekenfilmversie van Tolkien’s Lord of the Rings. Volgens Peter Jackson, die de film als kind zag, inspireerde de film hem tot zijn eigen creatie van Lord of the Rings. De Laatste Eenhoorn schreef hij in 1968, het afsluitende verhaal Twee Harten pas in 2006. Van De Laatste Eenhoorn werd ook een tekenfilmversie gemaakt waarvoor hij zelf het scenario schreef.

Peter Soyer Beagle werd in 1939 in Manhattan geboren en groeide op in de Bronx in New York. Hij begon al jong met schrijven voor het schoolblad en won later de eerste prijs met de Scholastic Writing Awards Contest: een beurs aan de universiteit van Pittsburgh. Zijn eerste boek ‘A Fine and Private Place’ schreef hij op zijn 19e. Later legde hij zich meer toe op het schrijven van scenario’s, speelde gitaar en trad op als zanger van volksliedjes. Hij schreef ook het scenario voor Sarek, aflevering 71 van Star Trek: The Next Generation. Met Twee Harten, de afsluiting van het verhaal De Laatste Eenhoorn en toegevoegd aan dit boek, won hij in 2006 een Hugo Award

De eenhoorn leefde tevreden in een prachtig seringenbos en hoort bij toeval dat ze de laatste van haar soort is. Ze trekt zich er niet veel van aan. Later komt ze een exentrieke vlinder tegen die haar vertelt over het lot van de andere eenhoorns. De eenhoorn besluit haar woud te verlaten en op zoek te naar haar verdwenen soortgenoten. Onderweg komt ze de niet zo succesvolle tovenaar Schmendrick en de kokkin Molly tegen. Gezamenlijk gaan ze op weg naar de vervloekte burcht van Koning Haggard, maar vooral ook op zoek naar de Rode Stier…
Een vlot geschreven klassiek fantasyverhaal van Peter S. Beagle voor jong en oud! Een aanrader voor wie van sprookjes houdt.