Marillier_Juliet_Trilogie_7wateren_2_zoon_vd_schaduwenMarillier_Juliet_7wateren3Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Uitvoering: paperback
Aantal blz.: 576 / 573
ISBN 90-245 3883 1 / 90-245 3893 9

Trilogie van de Zeven Wateren is de debuutreeks van Juliet Marillier. De trilogie bestaat uit de volgende boeken: Dochter van het Woud, Zoon van de Schaduwen en Kind van de Profetie.

Met het eerste boek won zij de Alex Award 2001 van de American Library Association en met het tweede de Aurealis Award 2000 voor de beste fantasy roman.

Juliet Marillier is geboren in Nieuw Zeeland en stamt af van Schotse emigranten. Tegenwoordig woont zij in Swan Valley, in de omgeving van Perth, Australiы. Zij groeide op in een omgeving die ‘doordrenkt’ was van Keltische muziek en verhalen. Deze opvoeding heeft een grote invloed gehad op haar schrijven. Haar boeken zijn dan ook gebaseerd op traditionele Keltische folklore en sprookjes.

De trilogie speelt zich af in het 9e eeuwse Ierland en Engeland, in de Keltische schemering, beheerst door mythen en legenden. Hier ontspint zich een machtige en betoverende liefdesgeschiedenis die het lot van De Eilanden, waar de geheimste en heiligste plaatsen van de Kelten gelegen zijn, bepaald. Een verhaal over de strijd om het behoud van De Heilige Eilanden, het Woud van Zeven Wateren maar vooral ook de spirituele waarden en normen van de druяden en hun volgelingen in een periode waarin het Christendom sterk in opmars was.

Deel 1 – Dochter van het Woud – heb ik (nog) niet gelezen – staat inmiddels wel op mijn boekenplank – maar de beide boeken waren toch prima te volgen. Je hebt soms wel wat achtergrondvragen over hoe een bepaalde situatie is ontstaan, maar dat is geen onoverkomelijk probleem, door de opbouw van het verhaal groei je er eigenlijk zonder het te merken in. De verhaallijn is sterk, de personages heel goed uitgewerkt, de opbouwende spanning in het verhaal maakt dat je de boeken in щщn ruk uit wilt lezen. Je wilt weten hoe het met de personages afloopt, zouden ze hun doel bereiken of niet? Wat mij betreft is deze serie een echte aanrader en Juliet Marillier een aanwinst voor de fantasyliefhebbers!

Andere boeken van Juliet Marillier zijn Saga of Light Isles bestaande uit Wolfskin en Foxmask en in oktober 2002: The Road to Camelot. Meer over deze schrijfster vindt je op haar eigen website: http://www.julietmarillier.com