James Clemens – Verboden en Verbannen -5: Het boek der sterren

clemens-james-boek-der-sterrenUitgever: Uitgeverij Luitingh Fantasy
Waardering: 8
Aantal pagina’s: 608
ISBN: 902455453

Het boek der sterren is het slotdeel van de fantasyserie Verboden & Verbannen. De fantasy debuutserie van James Clemens. Een pseudoniem van de Amerikaanse dierenarts Dr. Jim Czajkowski. Onder het – James Rollins – schrijft hij actie-avonturen-thrillers als Subterranean (1999), Excavation (2000), Deep Fathom (2001), Amazonia (2002), Ice Hunt (2003), Sandstorm (2004), Map of Bones (2005) en The Black Order (2006).

‘Clemens groeit met elk nieuw boek in de reeks Verboden & Verbannen.’ Aldus de tekst van Terry Brooks op de achterflap van dit deel. Een uitspraak waar ik me volledig in kan vinden.
De serie is een echte klassieke fantasy: het goede strijdt tegen het kwade en dat gaat niet zonder slag of stoot. De boeken zijn moeilijk weg te leggen en zitten vol vermaak, actie, avontuur en magie – heel veel magie. Dit alles omlijst met raadsels en mysteries en een beetje romantiek. De routine-elementen zijn prima verpakt en de personages interessant en geloofwaardig. Zo ook in dit slotdeel.

Er zitten nog steeds veel helden met magische krachten in dit verhaal. Maar niet alle helden halen de eindbestemming: het vernietigen van de laatste Weerpoort en de Duistere Heer én het bevrijden van Chi, de tweelingbroer van de godheid Cho kost levens. Het bonte gezelschap reisgenoten van Elena is na de vernietiging van 3 van de 4 Weerpoorten uiteen gegaan. Elena is in Aloa Glen neergestreken. Daar sluit de geheimzinnige Harlequin zich bij hun aan. Hij vertelt dat de vernietiging van het zwarte hart voor Midzomeravond plaats moet vinden. En dat is al binnen één maan.

Ook nu dendert James Clemens als een trein door het verhaal. Een trein waar je niet graag snel afspringt: je wilt persé weten wat de eindbestemming is. Een aanrader!