James Clemens – Verboden en Verbannen –1: Het boek van Vuur

Clemens-James-HetboekvanvuurUitgever: Luitingh-Sijthoff
Waardering: 7,5
Aantal pagina’s: 400
ISBN: 90 245 4773 3

De in 1961 in Chicago geboren James Clemens groeide op in Canada en vestigde zich na afronding van zijn studie als dierenarts in Sacramento waar hij nu nog steeds woont, samen met zijn drie honden en een ‘love-sick’ papagaai.
Het boek van Vuur (Wit’ch Fire)is zijn debuutboek en het eerste deel van een 5-delige fantasyserie.

Drie magiërs geven hun leven om Het Boek te creëren in een poging het gedoemde land Alasea van de ondergang te redden. Vijfhonderd jaar later openbaren zich bij de jonge Elena de verloren gegane krachten van Chi, zij blijkt de eerste hexe na al die tijd te zijn. De Duistere Heer heeft dit ook ontdekt en hij stuurt zijn volgelingen, waaronder de zeer gevaarlijke Skaltum, om haar gevangen te nemen. Op de vlucht voor de Duistere Heer vindt Elena al snel een aantal nieuwe vrienden, waaronder de hoeder van Het Boek, Erill. Samen met hen gaat ze, ieder met zijn eigen beweegredenen, op weg naar de verloren gegane stad Aloa Glen.

De stijl van schrijven van Clemens is een klein beetje vergelijkbaar met die van Robert Jordan. Alleen is het Clemens gelukt zijn verhaal in ‘slechts’ 5 delen boeken te gieten en weet Jordan na 10 boeken nog steeds niet hoeveel boeken er uiteindelijk worden. Het is een klassieke fantasy, op klassieke wijze verteld: vermaak, actie, avontuur en magie, omlijst door een mix van raadsels en mysteries. Maar deze routine-elementen worden goed verpakt en zijn personages zijn interessant en geloofwaardig.

Ondanks dat dit debuutboek heerlijk weg leest en beslist een aanrader is, zou het aangenaam zijn wanneer er weer eens een fantasyschrijver opstond die in staat is zijn verhaal in één boek neer te schrijven in plaats van in minimaal drie.