Guy Gavriel Kay – Tigana (Tigana)

Kay_Guy_Gavriel_TiganaUitgeverij: Meulenhoff
Aantal blz.: 594
ISBN 90-290-7077-3

Tigana is ondanks dat er in de colofon 1e druk staat vermeldt, geen nieuw boek. In 1991 verscheen het al bij De Boekerij. Het was wel een verademing om eindelijk weer eens een ingebonden boek in mijn handen te hebben. Dat doen de uitgevers in mijn ogen veel te weinig.

Over het algemeen ben ik verslingert aan fantasygenre en heb ik zo’n boek binnen 2 dagen (maximaal) uit. Tigana heeft een prima verhaallijn, intrigrerend geschreven en de spanning, climax wordt goed opgebouwd, daar lag het niet aan. Maar toch kreeg het boek me ‘niet te pakken’ en ik heb er twee weken over gedaan. Jammer, een echte verklaring heb ik er niet voor. Misschien omdat het begin me een beetje irriteerde. Ik heb namelijk een behoorlijke hekel aan aanwijzingen over de uitspraak van de eigennamen in een boek. In dit geval in het Italiaans. Dat laat ik liefst aan mijn eigen verbeelding over. De uitspraak van zo’n naam vormt zich tijdens het lezen vanzelf in je gedachten.

Het boek vertelt het verhaal van de ondergang en de herrijzenis van de provincie Valentin, beter bekend als Tigana, eens een trots schiereiland in de Palm. Een volledige ondergang wel te verstaan. Als reactie op de dood van zijn zoon op het slagveld neemt Brandin de Tiran, een machtig magiыr en krijgsheer de ultime wraak: hij vernietigt niet alleen haar steden, boeken, liederen en kunst, nee, hij weeft een spreuk die de provincie voorgoed uit het geheugen bant van een ieder die daar niet geboren is. Een groot deel van de bevolking van Valentin vlucht naar andere provincies: zij kunnen niet leven met het feit dat wanneer ze de naam van hun provincie uitspreken, de mensen hen verbaasd aankijken en niet begrijpen wat ze zeggen.

Gelukkig is er ook in deze wereld verzet tegen de onderdrukker. Allessan bar Valentin, prins van Tigana strijd al zijn leven lang tegen de onderdrukking van Brandin de Tiran. Als minstreel zwerft hij door de provincies en bouwt hij zijn verzetsnetwerk op, daarbij geholpen door de leden van zijn groep, bijna allemaal geboren in Valentin. Maar hij moet opschieten, de tijd dringt….