Frank van Dongen – Het Bouwplan

dongen-frank-van-hetbouwplanUitgever: Verschijnsel
Waardering: 9
Aantal pagina’s: 295
ISBN: 978 90 787 2016 4

Frank van Dongen (1964) studeerde biologie en paleontologie, daarnaast is hij ondernemer. Vanaf zijn jeugd is hij geïntrigeerd door het waarom en het waartoe van het bestaan en zijn eigen bestaan. Deze fascinatie vind je terug in Het Bouwplan.

Fragment: ‘Bilders gezicht was vlakbij. Zijn witte haren wapperden in de wind. In de glinstering van de nacht zag ik hem naar de grond wijzen. ‘Ik kan en mag mijn stad niet verlaten. Wat wil je weten?’ ‘De aard van het Bouwplan.’ ‘Om het Bouwplan te kunnen doorgronden, moet je eerst de aard van de wereld kennen.’ Hij schraapte zijn keel. ‘Die heb ik zelf ontdekt. Zonder hulp van Boger, Richter of jou.’

Ralen is een Reiziger, hij is de enige die ooit de verboden grens heeft overgestoken. In een beklemmende en claustrofobische, door tunnels ondergraven wereld, doolt hij door de zes verschillende zones en steden op zoek naar de aard van Het Bouwplan. Maar hij is niet de enige die door de tunnels loopt. Een machtige vijand, niet van deze wereld, heeft er belang bij dat de systemen van de mens ondermijnd blijven.‘

Tot zover in het kort het verhaal. Een intrigerend, verslavend, fascinerend, filosofisch, ambitieus en vernieuwend sciencefictiondebuut dat zeker niet tot de categorie ‘13 in een dozijn’ behoort! Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk was van een debuutboek. Toen ik er aan begon twijfelde ik even, want het bleek een in de ‘ik’-vorm geschreven boek en dat is over het algemeen niet mijn favoriete schrijfstijl. Maar de vlotte schrijfstijl en de beklemmende realistische wereld waarin het verhaal zich afspeelt, deed dit bezwaar al snel verdwijnen. Het boek krijgt je in zijn greep en je wilt weten of Ralen zijn doel bereikt: het doorgronden van Het Bouwplan.

Beslist een aanrader!