Diana Gabaldon – De Hand van de Duivel

gabaldon-diana-De-Hand-van-de-DuivelUitgever: Mynx
Waardering: 5
Aantal pagina’s: 304
ISBN: 978 90 225 4680 2

De Reizigers-reeks is een wereldwijd fenomeen met inmiddels meer dan vijftien miljoen verkochte exemplaren. In 2004 begon zij met verhalen over het leven van Lord John, edelman en majoor in het Britse leger. Een man met een voorkeur voor de ‘herenliefde’ en een populair personage in de Reizigers-reeks. Na Het dubbelleven van Lord John (2004) is De Hand van de Duivel het tweede deel en bevat drie korte verhalen.

Als fan van Diana Gabaldon zat ik al uit te kijken naar een nieuw boek van haar, maar helaas, het werd een teleurstelling. Was het eerste boek over Lord John nog een spannend en aantrekkelijk verhaal, in twee van de drie verhalen in dit boek is de spanning ver te zoeken. De uitgever noemt het een historische avontuurlijke roman, maar er zit weinig avontuurlijks in dit boek en met fantasy heeft het al helemaal niets te maken. Het verhaal kabbelt maar een beetje voort en je vraagt je regelmatig af wanneer er nu eindelijk eens iets gaat gebeuren.

De eerste twee verhalen zijn ronduit slaapverwekkend, op een paar kleine mysterieuze gebeurtenissen na gebeurt er eigenlijk helemaal niets. Het derde verhaal Lord John en de Spooksoldaat is een stukje beter, het heeft een aantal goed uitgewerkte intriges, maar echt spannend: nee! Lord John moet zich verantwoorden voor een Commissie van Onderzoek van het Britse leger naar de explosies van kanonnen tijdens de slag bij Krefeld. Een aantal mensen kwam daarbij om en Lord John raakte zwaar gewond. Hij doet zijn best niet in politieke spelletjes verstrikt te raken die, naar het zich laat aanzien, ook zijn halfbroer Edgar DeVane betreffen.

Dit derde verhaal maakt het boek nog enigszins aanvaardbaar, maar het niveau van de Reizigers-cyclus wordt absoluut niet gehaald.