David Zindell – Ea Cyclus -3: Heer der leugens

Zindell-David-HeerderLeugensLuitingh Sijthoff
Waardering: 8
Aantal pagina’s: 638
ISBN: 90-245-3791-6

Heer der Leugens , alweer het derde boek uit de Ea-cyclus van de Amerikaanse auteur David Zindell. Bekend van diverse sciencefiction boeken en 2x genomineerd voor de Arthur C. Clarke Award. Met de Ea-cyclus maakt hij de overstap naar de epische fantasy.

Het verhaal is een soort ‘Heilige Graal’ zoektocht, een vertelling vol magie en avontuur. In dit geval wordt de heilige graal de Lichtsteen genoemd. Het is een Gelstei in de vorm van een gouden kelk. De Lichtsteen is door de Valeri Valashu Elahad m.b.v. zijn vrienden met veel moeite gestolen uit de hal van duistere Morjin, de Grote Rode Draak. Hierdoor wordt hij de Hoeder van de Steen en is het zijn taak op zoek te gaan naar de Ene – de Maitreya. Volgens de overleveringen is de Maitreya de enige die de geheimen van de Lichtsteen kan openbaren. De meesten zijn van mening dat Valashu de nieuwe Maitreya is, zeker omdat zijn horoscoop gelijk is aan die van de laatste Maitreya en alle tekenen er zijn. Zelf is hij hier niet van overtuigd en wil de Lichtsteen (nog) niet claimen. Hij besluit op zoek te gaan naar de Maitreya. De Morjin maakt het hem moeilijk. Daagt hem uit en probeert hem op het duistere pad te brengen.

Wat ik in mijn recensie van Het Negende Koninkrijk (deel 1 van deze cyclus) schreef geld nog steeds: Ondanks dat je soms het idee hebt: men neme een theelepel of twee Tolkien, een kopje Eddings, een ons of twee Jordan en als smaakmaker nog wat Brooks, is de EA-cyclus een serie die je met veel plezier leest. Het is niet vernieuwend in het genre, maar gewoon een lekker fantasyboek over gebruik en misbruik van macht. Met goed uitgewerkte personages en plotlijnen.