David & Leigh Eddings De Dromers –3: De kristallen kloof

Eddings-DeKristallenKloofUitgever: Uitgeverij M
Waardering: 5
Aantal pagina’s: 476
ISBN: 9022542963

De Kristallen Kloof is het derde deel uit de reeks De Dromers van het Amerikaanse auteursechtpaar David & Leigh Eddings. Een hele reeks fantasyboeken staat inmiddels op hun naam. Boeken die over het algemeen lekker weg lezen, en een leuk uitgewerkt spannend verhaal met een portie humor hebben.
Helaas gaat dat bij De Kristallen Kloof niet op. Het verhaal over de goddelijke dromers en hun strijd tegen het kwade is op zich goed en redelijk origineel. Maar spanning en actie is, in tegenstelling tot de vorige 2 delen, in dit derde deel ver te zoeken.

Ondanks de debacles van de vorige 2 oorlogen besluit ‘Dat-wat-Vlagh-heet’ nu het domein van Dahlaine binnen te vallen. De door Vlagh gecreëerde insectenwezens blijken snel te evolueren. Ze zijn in staat om klanken voort te brengen en de tijdens de vorige twee oorlogen gevonden wapens te gebruiken. Ook beseffen ze de kracht van vuur en rook.Langboog, Roodbaard, Konijn, de Maaghs en de Trotgieten, en alle andere buitenstaanders van de vorige oorlogen vechten ook dit keer weer mee.

Enige vorm van actie is helaas ver te zoeken. Het geheel is gereduceerd tot een lauw verhaaltje met hier en daar gelukkig nog wel wat humor. Het verloop van de gebeurtenissen wordt dit keer vanuit het gezichtspunt van verschillende hoofdrolspelers beschreven. Geen goed idee, want het resultaat is dat je over sommige gebeurtenissen drie, soms zelfs viermaal leest. Iedere keer met wat aanvullende informatie vanuit het gezichtsveld van die persoon. Dat is één keer niet erg, maar dit gebeurt door het hele boek heen. Het boek begon me dan ook al snel te vervelen. Ik hoop dat het 4e deel van deze reeks weer een ouderwetse Eddings wordt.