David Eddings De Dromers –1: Het Eiland Thurn

Eddings-Dromers1-EilandThurnUitgever: Uitgeverij M
Waardering: 7
Aantal pagina’s: 383
ISBN: 90 225 3729 3

De Eddings-liefhebbers hebben er een tijdje op moeten wachten – het laatste boek van David & Leigh Eddings dateert alweer uit 2000 – maar eindelijk is er weer een nieuw boek van hun hand verschenen. Zoals het een ‘echte’ Eddings betaamd, verhaalt ook dit boek over de strijd tussen het goede en het kwade.

Het Eiland Thurn is de woonplaats van de godin Zelana. Zij is één van de jonge goden van Dhrall. Samen met haar broers Dahlain, Veltan en zuster Aracia hebben zij de taak van de oude, vermoeide goden overgenomen om het land Dhrall te beschermen. Allen heersen over een deel van het land, hun Domein. Maar ergens midden in het land is een grote, kale Woestenij die geen deel uitmaakt van de domeinen van de goden. Er is leven, maar dat is compleet anders dan elders op Dhrall. Hier heerst Dat-wat-Vlagh-heet.
In tegenstelling tot de oude en jonge goden geeft Dat-wat-Vlagh-heet er de voorkeur aan zich te bemoeien met de schepselen in zijn domein, ze te manipuleren (tot deels insect, deels reptiel en deels warmbloeding) en te gebruiken voor zijn eigen doelstelling: het verkrijgen van de totale macht over Dhrall. De jonge goden bereiden een tegenoffensief voor.
Omdat hun eigen bevolking van nature zachtaardig is en, op een paar uitzonderingen zoals Langboog na, niet zulke vechtersbazen zijn, nemen zij een tweetal volken van buiten Dhrall voor hun doel in dienst. De Maaghs, een volk van piraten o.l.v. Sorgan Kromsnavel en de Trotgieten o.l.v. commandant Narasan. Dit kost wel enige overredingskracht want de Trotgieten zijn vaak slachtoffer van de piraterij van de Maaghs. De grote slag zal plaatsvinden in het grote ravijn bij de stad Lattash….

Een fantasyboek dat lekker weg leest en voor de Eddings-liefhebbers een must!