David B. Coe – De Kronieken van LonTobyn -2: Het volk van de Gildri

Coe-David-B-het-volk-van-GildriUitgeverij: Luiting-Sijthoff BV
Aantal blz.: 624
ISBN 90 245 4085 2

Het Volk van Gildri is het 2e deel in de serie De Kronieken van LonTobyn. In deel 1 (Kinderen van Amarid) maakten we kennis met de bewoners van het land Tobyn Ser. Het land waarin magie een belangrijk deel van het leven uitmaakt; het land waarin de rust en vrede werd verstoord door valse magie vanuit het buurland Lon-Ser, waar magie wordt gewantrouwd en volledig ondergeschikt is aan de technologie.

Na de invallen in Tobyn Ser is de Orde van Amarid verdeeld in twee kampen: de behoudende magiers die eigenlijk niets willen doen en een groep magiers o.l.v. uildrager Baden die wil proberen vrede te sluiten met Lon-Ser. Uilmagister Sonel besluit in het geheim een brief naar Lon-Ser te sturen, maar krijgt hierop een nietszeggend antwoord. Na een fikse ruzie valt de Orde uiteindelijk uiteen.
Havikdrager Orris, die het gebakkelei zat is, besluit zonder toestemming van de Orde in actie te komen. Hij bevrijdt de gevangen genomen Baram en vertrekt samen met hem naar Lon-Ser, naar Bragor-Nal.

In de Dhaalmar krijgt de Gildriet Gwilyum, de Drager van de Steen, een visioen dat zijn leven, en het leven van zijn volk drastisch zal veranderen. Hij besluit om te vertrekken naar Bragor-Nal.

In Bragor-Nal aangekomen komt Orris komt oog in oog te staan met de wonderen en dreigingen van de moderne technologie. Hij komt in aanraking met Meylor, een Nal-heer van het Vierde Arrondissement van Heer Ceydrich. Zal Meylor hem kunnen helpen zijn boodschap aan de leiding van Lon Ser over te brengen? Of lokt ze hem in de val die Heer Ceydrich voor de vreemde magiыr heeft opgezet?

David B. Coe is er wederom in geslaagd om een spannend en onderhoudend boek te schrijven. De personages zijn prima uitgewerkt en de spanning wordt langzaam en goed opgebouwd. Hij is in staat je regelmatig op het verkeerde been te zetten ten aanzien van zijn personages. Coe slaagt erin het land, de steden en haar inwoners in je gedachten voor je te laten zien. Een prima boek en waardig opvolger van het eerste deel.